PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA (PZO) Z CHEMII I FIZYKI
- Ogólne zasady oceniania uczniów
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości
i umiejętności oraz jego poziomu w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, opracowanych zgodnie z nią.
2. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
- Kryteria oceniania poszczególnych form aktywności
Ocenie podlegają: prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe, zeszyt, ćwiczenia praktyczne, praca ucznia na lekcji, prace dodatkowe oraz szczególne osiągnięcia.
- Prace klasowe, sprawdziany przeprowadza się w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu danego działu.
• Prace klasowe planuje się na zakończenie każdego działu.
• Uczeń jest informowany o planowanej pracy klasowej, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
• Przed każdą pracą klasową nauczyciel podaje jej zakres programowy.
• Zasady uzasadniania oceny z pracy klasowej, jej poprawy oraz sposób przechowywania prac klasowych są zgodne z SZO.
• Praca klasowa umożliwia sprawdzenie wiadomości i umiejętności na wszystkich poziomach wymagań edukacyjnych.
• Zasada przeliczania oceny punktowej na stopień szkolny:
0 – 30% niedostateczny, 31 – 50% dopuszczający, 51 -70% dostateczny, 71 – 85% dobry, 86 – 95% bardzo dobry, 96 -100% celujący
- Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone wymagania edukacyjne nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę: 0 – 19% niedostateczny, 20 – 39% dopuszczający, 40 – 59% dostateczny, 60 – 75% dobry, 76 – 89% bardzo dobry, 90 – 100% celujący
• Zadania z pracy klasowej są przez nauczyciela omawiane i poprawiane po oddaniu prac.
- Prace klasowe pozostają u nauczyciela, do wglądu rodziców podczas zebrań i konsultacji. Mogą być wypożyczone do domu na prośbę rodziców na zasadach określonych w Statucie Szkoły
- Kartkówki przeprowadza się w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu programowego
2, 3 ostatnich jednostek lekcyjnych.
• Nauczyciel nie ma obowiązku uprzedzania uczniów o terminie i zakresie programowym kartkówki.
• Kartkówka jest tak skonstruowana, by uczeń mógł wykonać wszystkie polecenia w czasie nie dłuższym niż 15 minut.
• Kartkówka jest oceniana w skali punktowej, a liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadami podanymi powyżej.
- Odpowiedź ustna obejmuje zakres programowy aktualnie realizowanego działu. Oceniając odpowiedź ustną, nauczyciel bierze pod uwagę:
• zgodność wypowiedzi z postawionym pytaniem,
• prawidłowe posługiwanie się pojęciami,
• zawartość merytoryczną wypowiedzi,
• sposób formułowania wypowiedzi.
- Praca domowa jest pisemną lub ustną formą ćwiczenia umiejętności i utrwalania wiadomości zdobytych przez ucznia podczas lekcji.
• Pisemną pracę domową uczeń wykonuje w zeszycie lub w formie zleconej przez nauczyciela.
• Brak pracy domowej oceniany jest zgodnie z umową nauczyciela z uczniami, przy uwzględnieniu zapisów SZO – można zgłosić 2 nieprzygotowania w semestrze, każdy kolejny brak pracy domowej równoznaczny jest z oceną niedostateczną.
• Błędnie wykonana praca domowa jest sygnałem dla nauczyciela, mówiącym o konieczności wprowadzenia dodatkowych ćwiczeń utrwalających umiejętności i nie może być oceniona negatywnie.
• Przy wystawianiu oceny za pracę domową nauczyciel bierze pod uwagę samodzielność, poprawność i estetykę wykonania.
- Aktywność i praca ucznia na lekcji są oceniane, zależnie od ich charakteru, za pomocą plusów i minusów.
• Plus uczeń może uzyskać m.in. za samodzielne wykonanie krótkiej pracy na lekcji, krótką prawidłową odpowiedź ustną, aktywną pracę w grupie, pomoc koleżeńską na lekcji przy rozwiązaniu problemu, przygotowanie do lekcji.
• Minus uczeń może uzyskać m.in. za brak przygotowania do lekcji (np. brak przyrządów, zeszytu, zeszytu ćwiczeń), brak zaangażowania na lekcji.
• Sposób przeliczania plusów i minusów na oceny: pięć + daje 5, pięć - daje 1, + i – znoszą się.
- Ćwiczenia praktyczne obejmują zadania praktyczne, które uczeń wykonuje podczas lekcji. Oceniając je, nauczyciel bierze pod uwagę:
• wartość merytoryczną, • dokładność wykonania polecenia,
• staranność i estetykę, • w wypadku pracy w grupie stopień zaangażowania w wykonanie ćwiczenia.
- Prace dodatkowe obejmują dodatkowe zadania dla zainteresowanych uczniów, prace projektowe wykonane indywidualnie lub zespołowo, przygotowanie gazetki ściennej, wykonanie pomocy naukowych, prezentacji. Oceniając ten rodzaj pracy, nauczyciel bierze pod uwagę m.in.:
• wartość merytoryczną pracy, • estetykę wykonania, • wkład pracy ucznia, • sposób prezentacji, • oryginalność i pomysłowość pracy.
- Szczególne osiągnięcia uczniów, w tym udział w konkursach przedmiotowych, szkolnych i międzyszkolnych, są oceniane oceną bardzo dobrą lub celującą w zależności od miejsca i rangi konkursu.
- Ocenę cząstkową celujący otrzymuje uczeń za:
- zajęcie najlepszego miejsca w konkursach klasowych i szkolnych,
- wykonywanie dodatkowych zadań o podwyższonym stopniu trudności.
- Kryteria wystawiania oceny po I semestrze oraz na koniec roku szkolnego
- Klasyfikacja semestralna i roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz ustaleniu oceny klasyfikacyjnej.
- Przy wystawianiu oceny śródrocznej lub rocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopień opanowania poszczególnych działów tematycznych, oceniany na podstawie wymienionych w punkcie II różnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności. Szczegółowe kryteria wystawienia oceny klasyfikacyjnej określa SZO.
- Zasady uzupełniania braków i poprawiania ocen
- Uczeń może poprawić każdą ocenę.
- Oceny ze sprawdzianów poprawiane są na sprawdzianach poprawkowych lub ustnie w terminie tygodnia po omówieniu sprawdzianu i wystawieniu ocen, o ile zapis SZO nie stanowi inaczej.
- Oceny z kartkówek nie podlegają poprawie.
- Oceny z odpowiedzi ustnych mogą być poprawione ustnie w ciągu tygodnia.
- Ocenę z pracy domowej lub ćwiczenia praktycznego uczeń może poprawić wykonując tę pracę ponownie.
- Uczeń może uzupełnić braki w wiedzy i umiejętnościach, biorąc udział w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych lub drogą indywidualnych konsultacji z nauczycielem.
V. W przypadku nauczania zdalnego lub mieszanego ważne jest systematyczne uczestnictwo w lekcjach i terminowe rozliczanie się z zadanych prac.
W przypadku braku zaangażowania w naukę może być ustalona niedostateczna ocena semestralna lub końcowa.
Zdalne/hybrydowe nauczanie określone jest w Aneksie do SZO.
nauczyciel: mgr inż. Sylwia Ożga