Statystyki

  • Odwiedziło nas: 2979270
  • Do końca roku: 240 dni
  • Do wakacji: 47 dni

Kartka z kalendarza

Kalendarium

Niedziela, 2024-05-05

Imieniny: Irydy, Tamary

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA (PZO) Z CHEMII I FIZYKI

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA (PZO) Z CHEMII I FIZYKI

  1. Ogólne zasady oceniania uczniów

1.     Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości
i umiejętności oraz jego poziomu w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, opracowanych zgodnie z nią.

2.     Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.

  1. Kryteria oceniania poszczególnych form aktywności

Ocenie podlegają: prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe, zeszyt, ćwiczenia praktyczne, praca ucznia na lekcji, prace dodatkowe oraz szczególne osiągnięcia.

  1. Prace klasowe, sprawdziany przeprowadza się w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu danego działu.

• Prace klasowe planuje się na zakończenie każdego działu.

• Uczeń jest informowany o planowanej pracy klasowej, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.

• Przed każdą pracą klasową nauczyciel podaje jej zakres programowy.

• Zasady uzasadniania oceny z pracy klasowej, jej poprawy oraz sposób przechowywania prac klasowych są zgodne z SZO.

• Praca klasowa umożliwia sprawdzenie wiadomości i umiejętności na wszystkich poziomach wymagań edukacyjnych.

• Zasada przeliczania oceny punktowej na stopień szkolny:

0 – 30% niedostateczny, 31 – 50% dopuszczający, 51 -70% dostateczny, 71 – 85% dobry, 86 – 95% bardzo dobry, 96 -100% celujący

  • Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone wymagania edukacyjne nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę: 0 – 19% niedostateczny, 20 – 39% dopuszczający, 40 – 59% dostateczny, 60 – 75% dobry, 76 – 89% bardzo dobry, 90 – 100% celujący

• Zadania z pracy klasowej są przez nauczyciela omawiane i poprawiane po oddaniu prac.

  • Prace klasowe pozostają u nauczyciela, do wglądu rodziców podczas zebrań i konsultacji. Mogą być wypożyczone do domu na prośbę rodziców na zasadach określonych w Statucie Szkoły
  1. Kartkówki przeprowadza się w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu programowego
    2, 3 ostatnich jednostek lekcyjnych.

• Nauczyciel nie ma obowiązku uprzedzania uczniów o terminie i zakresie programowym kartkówki.

• Kartkówka jest tak skonstruowana, by uczeń mógł wykonać wszystkie polecenia w czasie nie dłuższym niż 15 minut.

• Kartkówka jest oceniana w skali punktowej, a liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadami podanymi powyżej.

  1. Odpowiedź ustna obejmuje zakres programowy aktualnie realizowanego działu. Oceniając odpowiedź ustną, nauczyciel bierze pod uwagę:

• zgodność wypowiedzi z postawionym pytaniem,               

• prawidłowe posługiwanie się pojęciami,

• zawartość merytoryczną wypowiedzi,               

• sposób formułowania wypowiedzi.

  1. Praca domowa jest pisemną lub ustną formą ćwiczenia umiejętności i utrwalania wiadomości zdobytych przez ucznia podczas lekcji.

• Pisemną pracę domową uczeń wykonuje w zeszycie lub w formie zleconej przez nauczyciela.

• Brak pracy domowej oceniany jest zgodnie z umową nauczyciela z uczniami, przy uwzględnieniu zapisów SZO – można zgłosić 2 nieprzygotowania w semestrze, każdy kolejny brak pracy domowej równoznaczny jest z oceną niedostateczną.

• Błędnie wykonana praca domowa jest sygnałem dla nauczyciela, mówiącym o konieczności wprowadzenia dodatkowych ćwiczeń utrwalających umiejętności i nie może być oceniona negatywnie.

• Przy wystawianiu oceny za pracę domową nauczyciel bierze pod uwagę samodzielność, poprawność i estetykę wykonania.

  1. Aktywność i praca ucznia na lekcji są oceniane, zależnie od ich charakteru, za pomocą plusów i minusów.

• Plus uczeń może uzyskać m.in. za samodzielne wykonanie krótkiej pracy na lekcji, krótką prawidłową odpowiedź ustną, aktywną pracę w grupie, pomoc koleżeńską na lekcji przy rozwiązaniu problemu, przygotowanie do lekcji.

• Minus uczeń może uzyskać m.in. za brak przygotowania do lekcji (np. brak przyrządów, zeszytu, zeszytu ćwiczeń), brak zaangażowania na lekcji.

• Sposób przeliczania plusów i minusów na oceny: pięć + daje 5, pięć - daje 1, + i – znoszą się.

  1. Ćwiczenia praktyczne obejmują zadania praktyczne, które uczeń wykonuje podczas lekcji. Oceniając je, nauczyciel bierze pod uwagę:

• wartość merytoryczną,                        • dokładność wykonania polecenia,

 • staranność i estetykę,                          • w wypadku pracy w grupie stopień zaangażowania w wykonanie ćwiczenia.

  1. Prace dodatkowe obejmują dodatkowe zadania dla zainteresowanych uczniów, prace projektowe wykonane indywidualnie lub zespołowo, przygotowanie gazetki ściennej, wykonanie pomocy naukowych, prezentacji. Oceniając ten rodzaj pracy, nauczyciel bierze pod uwagę m.in.:

• wartość merytoryczną pracy, • estetykę wykonania, • wkład pracy ucznia, • sposób prezentacji, • oryginalność i pomysłowość pracy.

  1. Szczególne osiągnięcia uczniów, w tym udział w konkursach przedmiotowych, szkolnych i międzyszkolnych, są oceniane oceną bardzo dobrą lub celującą w zależności od miejsca i rangi konkursu.
  2. Ocenę cząstkową celujący otrzymuje uczeń za:
  • zajęcie najlepszego miejsca w konkursach klasowych i szkolnych,
  • wykonywanie dodatkowych zadań o podwyższonym stopniu trudności.
  1. Kryteria wystawiania oceny po I semestrze oraz na koniec roku szkolnego
  2. Klasyfikacja semestralna i roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz ustaleniu oceny klasyfikacyjnej.
  3. Przy wystawianiu oceny śródrocznej lub rocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopień opanowania poszczególnych działów tematycznych, oceniany na podstawie wymienionych w punkcie II różnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności. Szczegółowe kryteria wystawienia oceny klasyfikacyjnej określa SZO.
    1. Zasady uzupełniania braków i poprawiania ocen
    2. Uczeń może poprawić każdą ocenę.
    3. Oceny ze sprawdzianów poprawiane są na sprawdzianach poprawkowych lub ustnie w terminie tygodnia po omówieniu sprawdzianu i wystawieniu ocen, o ile zapis SZO nie stanowi inaczej.
    4. Oceny z kartkówek nie podlegają poprawie.
    5. Oceny z odpowiedzi ustnych mogą być poprawione ustnie w ciągu tygodnia.
    6. Ocenę z pracy domowej lub ćwiczenia praktycznego uczeń może poprawić wykonując tę pracę ponownie.
    7. Uczeń może uzupełnić braki w wiedzy i umiejętnościach, biorąc udział w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych lub drogą indywidualnych konsultacji z nauczycielem.

V. W przypadku nauczania zdalnego lub mieszanego ważne jest systematyczne uczestnictwo w lekcjach i terminowe rozliczanie się z zadanych prac.
    W przypadku braku zaangażowania w naukę może być ustalona niedostateczna ocena semestralna lub końcowa.
Zdalne/hybrydowe nauczanie określone jest w Aneksie do SZO.

 

 

 

nauczyciel: mgr inż. Sylwia Ożga                  

Title